Saturday, October 8, 2011

Tasawwur Islam

ia adalah satu subjek dalam SPM. Anak-anak saya berhenpas pulas berusaha untuk mendapat A dalam subjek ini.

Malam tadi saya berpeluang berada di dalam kuliah YBhg Prof Datuk Dr Harun Din yang bercerita tentang subjek Tasawur Islam yang bermaksud 'gambaran dalam Islam'. YBhg Datuk membawa kami menggambarkan keadaan kiamat, kebangkitan semula, soalan-soalan yang dihadapkan sewaktu hari perhitungan dan ke mana ia akan membawa kita.

Allah hu akbar. Takutnya saya. Antara analisa YBhg Datuk adalah soalan ringkas dari Allah seperti berapa usia hidup kita di dunia? Berapa lamakah kita gunakan usia kita itu untuk beribadat kepada Allah? Dari situ Datuk mengajak jemaah mengira. Tidur 8 jam sehari bermaksud sepertiga dari hari kita. Jika kita hidup 60 tahun, maksudnya 20 tahun dari hidup kita adalah untuk tidur! Jika kita tidur dalam wudhu', membaca Quran sebelm tidur, berdoa dan berzikir....Alhamdulillah. Jika tidak....

Kemudian, makan. Berapa lama kita habiskan usia kita untuk makan?

Yang paling saya tidak tahan, ialah tentang solat. Jika kita ambil 5 minit satu waktu sehari, dalam 60 tahun, kita hanya solat selamat 8 bulan 10 hari untuk lelaki. Untuk wanita, tolak satu perempat kerana uzur! Dan erti solat di sini adalah solat yang khusyuk....Alamak....

Kita juga akan ditanya setiap sen yang kita perolehi. Bagaimana kita mendapatkannya? Dan bagaimana kita membelanjakannya?

Aduh...saya tidak boleh tidur semalaman. Bagaimana akan saya jawab soalan- soalan itu jika saya tidak mengikut apa yang dituntut? Ampunkan hambaMu ini Ya Allah. Ampunkan hambaMu yang seringkali lalai dan leka. Kebahagiaan dan kekayaan abadi adalah di sana. Di akhirat.

Pagi tadi, selesai waktu subuh, saya masuk kelas Ustaz Yusri Karim pula. Ia tentang Rahsia 7. Satu saja topik yang Ustaz sentuh, iaitu bagaimana Rasulullah(saw) beramal. Begitu mudah. Namun hakikatnya ia sukar untuk dilakukan....apatah lagi untuk beristiqomah.

Rahsia pertama ialah bangun sebelum waktu subuh, solat sunat kemudian solat fardhu berjemaah.... Jika saya hitung, subuh saya di sepanjang usia saya puratanya ialah pukul 630.... Habis! Rahsia kedua ialah Rasulullah (saw) menjaga kebersihan. Zahir dan batin. Aduh... penyucian hati.... Zikir, membaca Quran, bersedekah dan mendalami ilmu Allah....dan pelbagai lagi. Ini kelihatan amat mudah, tetapi ia terlalu sukar untuk dilksanakan. Bak sajak Ahmad Fansuri... 'aku adalah aku, mencari diriku di dalam terang'. Astaghfirullah... Takutnya jika Allah berpaling dari memandang kita. Bagaimana nantinya nasib kita. Aku pohon keampunnMu Ya Allah. Aku pohon kasih sayangMu Ya Allah...

Semoga hari ini dan hari-hari mendatang adalah lebih baik dari semalam dan hari-hari yang telah kita tinggalkan. Wallahualam.

No comments: