Tuesday, October 4, 2011

Kita sedang diuji


Hampir setahun yang lalu, tatkala saya berada di Padang Arafah, di celah-celah sendu dan tangis mengenang segala dosa yang telah saya himpun di sepanjang kehidupan saya, saya berjanji kepadaNya bahawa saya sudah meletakkan dunia ke sisi. Saya pegang janjiNya bahawa sesiapa yang mengejar dunia, dunia akan lari, tetapi sesiapa yang mengejar akhirat, dunia akan datang kepadaNya.

Sekembalinya dari sana, dalam keadaan saya tidak ada sebarang pekerjaan (satu bulan setengah sebagai penganggur), saya pohon kepadaNya agar saya diberi satu pekerjaan yang selayaknya buat saya. Sesuai dengan kelayakan akademik dan pengalaman saya. Tidak lebih dan tidak kurang.

Selepas hampir setahun memegang janji, saya diuji. Jawatan tinggi menjadi tunjang kepada kemuliaan di sisi manusia. Saya hampir terpedaya dengan dorongan syaitan yang saya biarkan bermaharajalela dalam hidup saya.

Saya menangis sendirian mengenang momen-momen indah 9 Zulhijjah 1431. Apa yang sudah saya lakukan? Di mana janji saya pada diri saya sebagai hambaNya? Hati yang telah saya sucikan di sana kembali saya cemari demi cita-cita dan wang ringgit, sedangkan ALlah lebih mengetahui keperluan saya.

Saya sedang diuji dengan janji yang saya ikat sendiri. Subhanallah. Astaghfirullah. "Janganlah Kau palingkan hatiku selepas Kau beri petunjuk kepadaku Ya Allah..."

Semoga hari ini dan hari-hari seterusnya lebih indah dari semalam.....

No comments: