Wednesday, October 19, 2011

Menelusuri India (2) : Hebatnya Majlis Kahwin

Saya pernah beberapa kali dijemput ke majlis kenduri kawin di sini. Ada orang biasa, ada juga golongan bangsawan.

Biar saya ceritakan kisah kenduri kawin golongan bangsawan.

BSA adalah seorang yang begitu berjaya dalam perniagaan. Empayar perniagaannya melimpahi hingga ke benua Arab melalui kumpulan perniagaan mereka, ETA STAR. Di India, mereka menguasai begitu banyak industri. Mereka juga ada di Malaysia, di UAE, di Kuwait, di Saudi, tidak ketinggalan di Hong Kong dan Eropah.

BSA ada 4 orang anak, 2 lelaki dan 2 perempuan. Kekayaan mereka tidak terhitung. Anak perempuan sulung BSA mempunyai dua orang anak – sepasang. Cucu sulung BSA adalah pengantin lelaki di majlis kahwin yang saya dan Lala hadiri.

Lala tidak membawa sebarang baju kurung ke Chennai. Lalu dia menerima cadangan Fathimah untuk memakai “churidar” kepunyaan Fathimah. Punyalah cantik "churidar” atau di Malaysia ia dikenali sebagai “Punjabi Suit”. Bersulam Kristal swaroski, ianya diperbuat dari sutera. Dilengkapi dengan “duppata” atau kita panggil selendang. Cara memakai “dupatta” ini agak berbeza dengan selendang yang dijadikan tudung oleh rakyat Malaysia. Ianya lebar dan menutupi hampir keseluruhan badan.

Kami tiba di dewan yang besar tersergam. Rupanya malam itu adalah malam berinai. Hanya kaum wanita yang hadir. Ramainya jemputan. Saya kira ia melebihi dua ribu orang. Kami terus dibawa ke dewan makan. Hebatnya makanan di sini ialah ia disediakan panas-panas. Tetamu duduk di meja, lalu diberikan daun pisang yang telah dipotong dan dibersihkan. Pelayan-pelayan kemudian datang dan meletakkan berjenis-jenis makanan di atas daun pisang tadi. Ada tosey, chapatti, bubur nasi, puree, dal, manisan dan macam-macam makanan yang saya tidak tahu namanya.

Riuh rendah dan bunyi bising menjadi irama malam itu. Wanita-wanita yang hadir kebanyakannya berkelubung. Kebanyakannya memakai sari yang beranika warna. Hampir kesemua sari yang dipakai malam itu bersulam benang emas. Mata saya dan Lala terpaku melihat perhiasan yang mereka pakai, samada di leher, di telinga, di tangan, di jari tidak lupa di kaki. Subhanallah. Keluarga besar ini memang betul-betul kaya. Emas, berlian dan batu permata mengerlip-ngerlip menyaluti tubuh mereka. Kulit mereka putih melepak, halus dan “flawless”. Hampir kesemua mereka bersaudara antara satu sama lain (ada dikisahkan dalam bab Jodoh). Ketika bersembang, saya dapati 70% dari keluarga ini tinggal di luar India. Mereka menguasai dunia; dengan perniagaan. Sementelah ketua kumpulan ini, BSA, merupakan salah seorang lelaki terkaya di India.

Selesai jamuan makan, kami dijemput untuk duduk di atas pentas. Saya mewakili pihak lelaki. Maka saya duduk di kalangan sanak saudara terdekat BSA. (Saya menjadi perhatian ramai kerana hanya saya berbaju kurung dan bertudung lain dari mereka).

Di atas pentas telah sedia menunggu seorang wanita cantik yang merupakan pengantin perempuan. Lala tidak menunggu lama untuk mula memetik kameranya. Saya terpandang tiga buah dulang yang berada di hadapan pengantin perempuan. Mulut gatal saya akhirnya bersuara, “Are all that jewelries?” Sudah gaharu bertanya pula.

Madam Hassan menjawab soalan saya. “Yes. They are all gold”.

Wow! Terkedu saya mendengar jawapan tersebut.

“Who gives who?” tanya saya lagi.

“Here, the bride gives gold to the groom as dowry. We parents buy jewelries for our daughters since they were small. In this ceremony, the jewelries are to be given away to the groom’s family. Then, the groom’s family will bejewel the bride."

“Oh….meaning to say, the jewelries are actually meant for the girl?”

“Yes. They will be used as their security. Anything happen to the girl, they already have their properties.”

“Why must give to the boy? Why don’t just give to the girl?”

“In our custom, when a man marries a woman, he will enter the woman’s house. It is the girl’s side’s duty to give the boy with a fully furnished house, jewelry and car as dowry, but to be used by the girl. And the amount of dowry depends on the boy’s position. After marriage, husband has to work hard to bring back food and pocket-money to the wife. Wife only knows how to spend. We Indian women are not taught to earn. We don’t do that.” (Rasanya frasa ini hanya 'applicable' kepada keluarga kaya).

“Why give all those things to the man? They will be the head of the family? Isn’t it their duty to look for all those?”

“Again, the properties are for the girl’s security. Anything happens to the marriage, the man cannot claim anything. He can walk out with just what he wears. He cannot take the properties with him”.

Aduh….pening kepala saya. Ia mengingatkan saya kepada Adat Perpatih....

“Suria, you have three boys, right? Get them marry Indian girls. You will surely become millionaire!” Madam Hassan berseloroh.

Tatkala tiba waktu untuk memakaikan barang kemas kepada pengantin perempuan, saya kembali teruja. Saya minta kebenaran untuk memegang barang kemas yang terbesar. Ianya serupa dengan talipinggang besi yang emak saya selalu pakai sewaktu saya kecil, bezanya, ia emas tulin dan ia adalah rantai leher! Boleh melengkung leher dibuatnya!

Berat sungguh rantai tersebut. Lebih membuat saya teruja bila cincin-cincin, gelang-gelang dan kesemua emas tersebut diagihkan kepada sauadara-mara yang hadir untuk dipakaikan kepada pengantin. Tidakkah akan ada yang menyimpan di kocek? Bisik hati saya.

Saya tanya satu soalan lagi kepada Madam Hasan. “What is the total weight of all these 3 trays of jewelries?”

Madam Hasan berpaling dan bertanya kepada emak pengantin yang kebetulan berada di sebelahnya.

“10 kg.”

Hampir saja saya pengsan. Cepat saja kepala saya mengira. Jika di Malaysia (ketika itu), emas 916 berharga RM120 segram. Sekilogram bererti 1000 gram, bersamaan dengan RM120,000. Kalau 10 kilogram? Ia bererti nilai pasaran emas tadi ialah RM1.5 juta! Ya Allah! Banyaknya!

Saya juga diberitahu bahawa pengantin perempuan menghadiahkan pengantin lelaki sebuah rumah banglo bernilai hampir RM5 juta. Majlis pernikahan mereka diadakan di sebuah masjid berhampiran dan majlis resepsi mereka diadakan di Stadium Kriket di Chennai, yang dihadiri oleh lebih 20,000 orang tetamu. Antara yang hadir ialah keluarga Ketua Menteri Tamil Nadu, beberapa menteri kabinet India, pemain kriket kebangsaan, artis dan taikun-taikun perniagaan India.

Begitulah hebatnya majlis perkahwinan di India. Satu antara yang banyak yang saya pernah hadiri. Kebanyakannya berskala lebih kecil, tetapi lebih kurang sama mewahnya.

2 comments:

lina said...

salam ma'am - Subhanallah mereka hidup penuh dgn kenikmatan dunia yg melimpah ruah masyALLAH.

Suria Klang said...

Salam Lina, Allah beri mereka kekayaan...malangnya hanya segelintir yg dpt berkongsi kekayaan itu....kalaulah dikongsi, kaya sungguh rakyat India....