Sunday, December 11, 2011

Kawan-kawan : Gembira dan duka

Azhari

Kawan sekolah saya mengadakan kenduri perkahwinan anak sulungnya dengan gilang gemilang di Pusat Konvensyen Sime Darby, Bukit Kiara Sabtu lalu. Kami tiba dari Langkawi pukul 715 malam. Baju dan kasut telah siap diatur oleh Lala dan Tini di rumah. Boss bersiap di atas dan saya bersiap di bawah. Bersama Suliman, kawan sekolah yang juga jiran, kami terus memandu ke Bukit Kiara. Sampai di luar dewan, kelihatan Azhari dan pengantn sedang menanti perarakan masuk ke dewan. Melihat kami, Azhari segera meninggalkan barisan dan memeluk erat Boss dan Suliman.

Kami masuk ke dalam dewan serentak dengan penganyin dan dif-dif kehormat. Tanpa menghiraukan protokol, tangan saya sibuk melambai kearah kawan- kawan yang kegirangan menyambut kedatangan kami.

Lebih kurang 35 orang kawan sekolah berserta pasangan masing-masing hadir pada malam itu. Hilang entah ke mana segala atur-cara. Hampir kesemua kami berjalan ke meja kawan-kawan, bertanya khabar, bergurau, bermesra dan bergelak ketawa. Indah sungguh malam itu. Kesemua tetamu samada berbaju batik atau berbaju melayu. Kaum wanita mengerlip-ngerlip kelihatannya.

Tidak terasa kepenatan biarpun seharian dalam perjalanan. Kami tiba di rumah hampir pukul 1 pagi. Bersama senyuman berpanjangan. Disambung pula dengan post-post di dalam facebook dan YahooGroup.

Alhamdulillah. Tahun depan giliran siapa lah agaknya terima menantu? Lala kata, "ma...akak lambat lagi tau!". Errrmmmm... Bukan giliran saya gamaknya tahun depan. Tetapi, jodoh pertemuan kan aturan Allah?

2. Nora Azmah

Beberapa hari lalu saya ada menulis tentang kawan rapat saya, Nora, yang baru dibedah kerana ketlumbuhan.

Tengahari tadi saya hububgi Nora. Suaranya girang bila berbual di talipon biarpun saya tahu dia tidak sihat. Kami berbual, dan Nora sampaikan berita duka buat saya...

"Su, doktor dah confirmkan yang Nora ada kanser, Su....! Kepala saya terus berdenyut kesakitan. Saya ke dapur dan mencapaipinggan nasi, lalu saya ambil kesemua lauk di atas meja dan makan, tambah lagi dan makan lagi... Saya menangis mendengar kisah Nora....sedangkan dia ketawa...

Lepas solat zuhur, saya talipon Norly memberitahu keadaan terbaru Nora. Kami sama-sama menangis.... Norly sempat bertanya "adakah engkau memang seorang yang kuat menangis, Su?"

Saya jawab, "tidaklah sangat. Tapi, lepas balij haji ni hati aku amat mudah tersentuh, terutamanya bila aku dapat tahu ada orang lain yang dalam kesusahan...dan aku tidak berupaya untuk membantu..."

Tuhan.....ampuni Nora dan berkati segala urusannya.....

No comments: