Thursday, May 28, 2015

ChiangRai - ChiangMai Hari Terakhir

Hari terakhir di bumi Thailand yang kaya dengan hasil bumi. Kami sama-sama setuju bahawa tanah Thailand memang subur dan teknologi pertanian mereka memang jauh di hadapan.

Selepas bersarapan, kami singgah sebentar di Silver Temple. Sebuah kuil yang dibina berwarna putih disalut dengan kristal. Bila matahari memancar terkena di atas kristal, pantulan cahayanya amat menarik perhatian.

(nota: Saya tidak mahu ulas pandangan saya tentang apa yang saya lihat dan alami ketika berada di sini. Saya hormati kepercayaan mereka yang percaya dengannya)



Kami berlepas kembali ke ChiangMai melalui kawasan kampung yang dipenuhi dengan pelbagai jenis pokok buah-buahan. Paling menarik perhatian kami ialah buah laici. Bergayut-gayut berwarna merah dan pink... Sempat kami berhenti di satu kawasan dan memborong buah laici. Seikat RM2.00. Mana nak jumpa harga tu di tanahair yang tercinta!

Kami kemudiannya dibawa oleh Mr Whab ke kilang madu. Lebah-lebah yang menghasilkan madu yang dijual di sini (mengikut kata salesman kedai madu ini yang berasal dari Johor...), makan bunga pokok popi yang terdapat di kawasan Golden Triangle. Buah pokok popi diambil dan diproses menjadi adah jenis heroine. Hehehe.

Selepas itu kami dibawa ke kilang membuat payung pula. Macam-macam jenis payung kecik besar semua ada. Payung kertas ... Sekali ditimpa hujan, lencun!


Akhirnya, kami singgah untuk makan tengahari di sebuah kedai milik muslim ChiangRai. Kami makan laksa... Rasanya? Boleh lah. Kami juga merasai satay... Bila di Thailand, makan saja lah makanan Thailand... Ouch!


Dari situ, kami terus ke lapanganterbang ChiangMai untuk menaiki pesawat AK 587 pada jam 455 petang waktu Thailand. Selepas daftar masuk, kami mencari tempat solat. Alhamdulillah. Ada tempat untuk Muslim solat dan ada tempat untuk Buddhist sembahyang di situ.

Sementara menunggu ketibaan pesawat, kami diberitahu oleh Pengelola rombongan, saudara Hafiz bahawa kos makanan kami untuk 3hari dan 2 malam hanyalah RM90 seorang! MasyaaAllah! Macam tu punya sedap siang dan malam... Nikmat makanan yang hebat Allah beri kepada kami!

Perjalanan ChiangMai - KLIA mengambil masa 2jam setengah. Kami tiba di KLIA2 jam 840 malam dan tiba di rumah pada jam 1030 malam.

Kami bawa bersama kenangan indah bersama teman-teman di sana.

Buat Ceo Samad Kinto, terimakasih yang tidak terhingga.

Juga MohdNorHafiz, Ruffey, Shaifulizan. Anda AJK pelaksana yang hebat! Oh ya! Saya juga salah seorang AJK - Bahagian Makan....

Kepada semua ahli rombongan - Tuan Alim & isteri, Tuan Zubayri aka John & isteri, Tuan Azrul & isteri, Tuan Nazif & isteri, Dean, Ayie Oh Yeay, Irwan, Mem Besar Nur Impian dan semestinya terimakasih Boss Hj Naha yang sudi membawa saya bersama. Team ni memang ohsem dan hebat bergaya!

Jumpa lagi di lain masa, inshaaAllah.

www.bestmenserum.com


2 comments:

Unknown said...

tercari2 foto masa cuti...tak Nampak....foto makanan RM90 tu pun tiada...huhuhuh.

Suria Klang said...

Pak Pin... Saya update blog guna hp. Malangnya saya tak boleh nak attach gambar pakai hp ni... Kena guna laptop. Nanti saya update ye?