Sunday, May 10, 2015

Jemaah Kopi Satu

Oktober 2014, saya mengambil cuti sehari untuk berguru dengan seorang hartawan dan jutawan yang berbisnes dari rumah. Logik akal tidak membenarkan saya percaya bulat-bulat apa yang saya baca dan dengar. Teori juga tidak mengizinkan saya mengikut framework yang tiada dalam buku. Apa hipotesisnya?

Subhanallah. Ia memang lain dari biasa. Saya berkenalan dengan mereka yang hebat walaupun mereka tidak punya ijazah dan sijil berderet seperti sangkaan saya. Guru yang mengajar adalah seorang yang berkelulusan SPM dan berpengalaman bekerja sebagai despatch dan driver. Biar betul?

Memang betul. Ia bukan tentang ijazah atau sijil. Ia tentang semangat. Aspirasi. Kehendak. Tindakan. Niat.

Dalam hati, dengan nada sombong saya kata, "apa lagi nak dikejar?"

Silap. Saya silap besar.

Selepas hari itu, kami dikumpulkan di dalam satu kumpulan yang diberi nama "Jemaah Kopi Satu." 80% GenY. Saya antara otai. Mengikut rentak mereka maknanya saya perlu berlari laju. Semput nafas saya.

Antara kami ada tuanpunya Restoran Sambal Hijau, ada tuanpunya dan pengasa HiGoat, ada pegawai tinggi kerajaan, ada Jurutera, ada Saintis dan kebanyakannya berniaga. Kami semua "Bermula Kecil, Bermula Betul."

Entah bagaimana kami boleh bina keakraban yang amat hebat. Kasih sayang antara kami melimpah ruah. Saya antara Kakak yang mereka punya. Rumah saya menjadi tempat mereka melepak. Anak-anak saya adalah adik-adik mereka. Begitu juga dengan jemaah yang lain. Kami saling menghargai. Menyayangi. Hanya kerana Allah.

Kami tidak bersaing. Kami berlumba-lumba.

Kami sayang guru kami yang hebat, Tuan CeoSamad Kinto atau Tuan Abdul Samad Abd Rahman yang begitu dedikasi mahu menjadikan kami kaya dan berjaya sepertinya. Duit simpanannya berkepuk-kepuk. Hartanahnya berada di merata tempat. 5 tahun berniaga, beliau menjadi jutawan (US$1M) selepas 3 tahun...

Saya tarik tangan suami untuk bersama dalam jemaah ini. Mulanya beliau teragak-agak. Selepas melihat kemesraan dan keakraban kami, beliau mula mendekat. Akhirnya dia bersama membina empayar perniagaan dengan ahli jemaah. Jual apa? Jual lifestyle...

Ia bermula dengan gaya hidup. Tentang kepuasan peribadi. Seterusnya tentang kebebasan kewangan. Ia tentang membina jemaah bisnes yang hebat.

www.bestmenserum.com




10 comments:

maklang said...

Menarik!

IbuVouge said...

Puan..teruja..rasa ingin bersama

IbuVouge said...

Puan..teruja..rasa ingin bersama

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Suria Klang said...

Salam MakLang. Memang menarik. Saya belajar banyak dari mereka.

Suria Klang said...

IbuVogue. Saya jemput Puan untuk turut serta. Hubungi saya. Puan tidak akan rugi. InshaAllah.

lina said...

Assalamualaikum ma'am, sound interesting!

Unknown said...

Bukan senang nak jumpa insan istimewa seperti Sifu puan Suria itu...apabila sudah ketemu, harus disusun strategy menimba ilmu dan mengamalkan apa yang dipelajari...

sungguh menarik dan saya doakan puan dan ahli Jemaah lain Berjaya cemerlang :-)

Suria Klang said...

Lina, I am sailing thru my new journey with excitement!

Suria Klang said...

Pak Pin. Saya akan ikuti nasihat Pak Pin. InshaaAllah akan saya kongsikan dengan lebih lagi tentang insan-insan hebat ini...