Sunday, August 12, 2007

Panir Selvam @ Patrick

Arwah ayah mertua saya dimasukkan ke IJN pada sekitar tahun 2000 untuk menjalani ‘Indiogram’. Beliau menghadapi masalah jantung dan sebelum itu dirawat di hospital Kelang.

Abah ditempatkan di kelas pertama, menggunakan kemudahan Abang yang merupakan pegawai tinggi PDRM. Abah berkongsi bilik dengan seorang lelaki India, dalam lingkungan usia 40an. Siapa pun dia, kami tidak ambil peduli….

Saya mengunjungi Abah setiap hari, sehingga tiba hari Abah perlu menjalani “indiogram” yang dijadualkan pada pukul 9 pagi. Malangnya, jadual dilewatkan hingga pukul 2 kerana ada hal kecemasan. Pada waktu itu saya kenal teman sebilik Abah, Mr Panir Selvam. Mulanya saya ingat dia Mamak, kerana dia fasih berbahasa melayu dan sering mengucapkan salam dan menyebut-nyebut nama Allah. Saya berbual dengan Mr Panir, dan sempat mengusik beliau bersama-sama Abah. Pukul 145 tengahari itu, saya bergegas pulang ke pejabat dan berjanji pada Abah untuk datang semula selepas waktu pejabat….

Oh ya…Saya ‘terpaksa’ berbual dengan Mr Panir sebenarnya, kerana saya tiada teman berbual. Suami saya mengambil posisi di sebelah Abah yang sedang berbaring di katilnya. Dia tidur di celah ketiak abah…Tidur lena. Saya nampak dengan mata saya sendiri bagaimana Abah memeluk erat bahu suami saya sambil matanya tidak lepas memandang wajah suami saya. Abah asyik tersenyum….saya tidak sanggup untuk mengganggu detik-detik manis itu, makanya, saya beralih memandang Mr Panir yang keseorangan dan bersembang dengannya…..

Saya tiba di pejabat sebelum pukul 2. Suami saya terus kembali ke Shah Alam untuk bertemu dengan pelanggannya. Lebih kurang pukul 220, saya dikejutkan dengan panggilan talipon dari Ngah Uji, kakak ipar saya, yang mengatakan Abah telah pergi selama-lamanya sewaktu ujian “indiogram’ dijalankan ke atasnya…..

Saya cukup terkilan kerana meninggalkan IJN, namun saya agak bangga kerana bersama Abah menghabiskan detik-detik terakhir beliau.....Sewaktu saya kembali ke bilik Abah bersama suami untuk mengambil barang-barang Abah, Mr Panir menghampiri suami saya dan memeluk suami saya seraya berkata,”Brother, we are brothers forever. I love your Dad. He is my Dad too. We shared so many things last night, and I’ve never been so close to someone like him. Your wife has my number, and please, contact me. Jangan sesekali kita putuskan persaudaraan ini….’ Lebih kurang begitulah kata-kata Mr Panir.

Sekali dulu kami pernah mengunjungi rumahnya sewaktu kami bercuti ke Bukit Merah, itupun kerana kami tidak dapat meraikan Krismas bersamanya biarpun beliau telah menyiapkan dua buah bilik hotel buat kami. (kami tahu adalah salah di sisi agama kita meraikan perayaan agama lain). Mr Panir tinggal di sebuah rumah banglo yang amat besar....di tengah bandar Ipoh. Rupanya beliau adalah tuanpunya ladang teh ”BlueValley” di Cameron Highlands.

Dua hari lepas, saya menghubungi Mr Panir selepas hampir enam tahun kami tidak berhubungan. Saya agak terharu dan terkejut juga kerana beliau kenal suara saya....”Sister, I know it is you....”. Dan dia cukup gembira bila saya katakan yang kami berada di Ipoh pada waktu itu.

Tengahari 9/8/07, Mr Panir menalipon dan berjanji untuk datang menjemput kami makan malam pukul 830 malam. Tepat seperti yang dijanjikan, sebuah Mercedes besar datang dan membawa kami keluar. Pada ketika Mr Panir melihat suami saya, dia bergegas keluar dari keretanya dan memeluk erat suami saya…..Beliau memperkenalkan diri kepada Abey, anak saya….”I am your father’s big brother. We share same father…..So, you have to call me Uncle.”. Pening kepala Abey agaknya……takkanlah TokBah ada anak nama Panir Selvam, India, ada lambang “t’ tergantung di kereta…..

Kami dijamu di restoran milik Mr Panir, di dalam Hotel Syuen, Ipoh. Abo amat gembira kerana ada banyak belon…..Ada ramai tetamu di situ, meraikan harijadi anak seorang orang kenamaan Perak…

Kemudiannya, kami dihantar pulang. Dengan janji untuk bertemu kembali…Mr Panir sedang dalam kesepian kerana isteri kesayangannya baru 8 bulan meninggal dunia akibat kanser. Dia kini ditemani anak-anak yang telah dewasa. Kami harap dia bertemu cinta baru….tidak sukar baginya, kerana wang dan kedudukan ada padanya….

Itulah istimewanya rakyat Malaysia. Saya teringat kisah mendiang Loga Alleycats, yang mempunyai adik angkat perempuan Melayu, bertudung, yang amat disayanginya….. Saya juga punya abang ipar, India, beragama Kristian….hahahaha….istimewa betul hidup ini. Apapun, bukankah kita ni semua milik Allah yang satu?

No comments: