Wednesday, August 29, 2007

Read between the lines

Saya selalu tekankan kepada students tentang istilah ini. Saya mahu mereka menjadi manusia yang boleh membaca situasi. Saya mahu mereka menjadi manusia yang faham apa yang berlaku di sekeliling mereka.

Saya akui saya bukan A student. Saya bukan pandai macam mereka lain, yang sentiasa dapat straight As. Tapi, saya consider diri saya sebagai seorang yang tahu apa yang berlaku di sekeliling saya. Itu membuatkan diri saya lebih ke depan dibanding dengan orang lain. Biarpun ukuran kejayaan ialah subjektif, namun dikira dari apa yang telah saya lalui, saya mengaku yang saya agak mendahului ramai rakan lain dalam pengalaman.

Saya pernah melalui kepayahan mengharungi krisis kewangan 1997-1998. Saya dan suami hilang hampir RM1 juta dalam perniagaan. Lungkup kata orang. Namun kami tidak muflis. Kami belum mati, masih bernyawa, makanya kami bangkit dengan segala kesukaran. Waktu itu, kami hanya ada diri kami, dan anak-anak. Keluarga lain entah di mana. Akhirnya, kami berjaya membayar hutang-hutang besar, contohnya, hutang bank sejumlah RM736,000! Disebabkan itulah makanya kami tak punya apa2 kini. Namun, jika dihitung secara qualitatif, pengalaman kami amat tinggi nilainya. Tanyalah apa yang menakutkan saya kini....hanya satu. Saya takut jika Allah murka pada saya. Selain dari itu, tiada apa. Setakat tak bayar saman polis, saman MBSA, saman hutang credit card...ala, itu peanuts.....

Kebolehan memahami grey areas amat penting. Bacalah between the lines, kerana setiap sesuatu ada maksud yang tersirat....

No comments: