Saturday, September 22, 2007

Hari Raya

Tak sampai beberapa hari lagi kita semua akan menyambut Hari Raya. Saya tidaklah sibuk sangat sekarang, tapi saya rasa saya sedang sedih..

Saya asyik teringat emak ayah saya yang telah pergi sepuluh tahun lalu. Saya juga teringat dua orang abang saya yang juga telah pergi. Saya tak tau kenapa.. Mungkin kerana di hari raya kami selalunya berkumpul dan bergurau, bergaduh, bermasam muka dan bermaafan..

Abang saya, Abu Bakar Idris, meninggal pada 10 Mac 1994 di Hospital Kelang. Pada ketika itu arwah berusia 31 tahun 10 bulan. Kami berdua amat rapat. Ke sekolah bersama, pegi ngaji sama, gaduh sama.... beliau pergi kerana sakit buah pinggang, meninggalkan anak-anak: Aina Amira, kini 17 tahun, Amirul Akmal, kini 15 tahun, Amirul Afiq kini 13 tahun dan isteri, Anita Ahmad. Sewaktu abang saya pergi, isterinya sedang mengandungkan Afiq 7 bulan. Saya ada menulis sebuah 'novel' tentang arwah abang saya, dengan kakak ipar saya menjadi watak utama cerita tersebut. Saya tulis sewaktu saya sedang bergelut menyiapkan tesis Master's saya pada tahun 2002. namun hingga kini, saya masih belum menerbitkan novel tersebut. Saya tak tahu bagaimana....kalau ada sesiapa yang tahu, tolong beritahu saya.

Kakak ipar saya tidak mencari pengganti sehingga kini. Bagi saya, itu cinta sejati... Beliau besarkan ketiga-tiga anak sendirian. Saya dan keluarga lain membantu mana yang patut, namun bantuan kami tidak seberapa sebenarnya. Ita amat tabah dan kuat. Mia, Mamal dan Afiq kini membesar sebagai remaja yang cantik dan kacak. Namun, wajah mereka suram, terutama Mamal yang renungan matanya kosong... Tiap kali saya terpandang mereka, saya pasti menangis. Saya amat rindukan abang saya..

12 disember 1996, ayah saya, Idris Abdul Kadir, meninggal kerana sakit jantung. Beliau sakit sejak abang saya pergi. Keluar masuk IJN rutin beliau. Akhirnya ayah saya pergi pada pagi Khamis, dua hari sebelum pernikahan adik saya, Epah.... Empat bulan kemudian, emak saya, Saadiah Sujak, koma. Selepas Isya 16 Jun 2007, dia pula pergi tinggalkan kami semua yang sememangnya masih bermurung....

Kami adik beradik menjadi semakin rapat sejak pemergian mereka semua. Setiap cuti sekolah kami akan bersama di bukit tinggi yang dingin, atau berkejar-kejar di tepian pantai atau berjemur di pulau-pulau indah. Bila tiba Ramadan, kami akan berbuka bersama di rumah setiap dari kami bergilir-gilir. Dan, tengahari hariraya pertama, kami akan berkumpul di rumah arwah emak. Hari Raya kedua kami akan berkonvoi bersama, sekurang-kurangnya lima buah kereta, menziarah saudara-mara. Kami selalunya akan berpakaian mengikut tema warna. Macam kumpulan marhaban....

Kapten kami adalah abang kedua saya Mohd Aris Idris. Namun, pada 30 Mac 2006, Abang Aris pergi meninggalkan kami kerana sakit jantung ketika berusia 50 tahun. Semua kini hanya tinggal kenangan terindah. Kami sekeluarga masih bersama, namun, hari ini, saya berasa cukup sedih dan sunyi.....Aaaaaahhhhhh!!!!!! Saya rindu...

2 comments:

zamri said...

Assalamualaikum..

Berkenaan dengan novel puan, puan boleh menghubungi penerbit PTS. Sifunya Puan Ainon Mohd. Maklumat lanjut di www.universitipts.com.

Sekian.

Suria Klang said...

Terimakasih zamri. Saya akan hubungi puan Anon immediately.