Friday, October 12, 2007

Bibik

mak oh mak...esok hari raya!!!

Gembiranya anak-anak menyambut raya yang dinanti. Orang tua juga gembira. Sebulan menghadapi dugaan, akhirnya diri terbebas dengan jayanya.

Malam 1 syawal ini amat bermakna buat kesemua kita. Ada insan yang sedang gembira bersama keluarga. Ada yang sedang-sedang saja. Ada yang menyambut kedatangan syawal dengan deraian airmata. Allah hu Akbar Allah hu Akbar Allah hu Akbar....

Drama-drama melayu selalunya menghidangkan cerita sedih...macam satu kemestian, kalau cerita raya mesti ada orang tersayang mati, accident dan semua yang sedih. Patutnya kita sedih kerana Ramadhan telah meninggalkan kita dan entah kita berpeluang bertemunya lagi ke tidak di lain masa...

Tidakkah saya sedih di malam raya ini? Emak ayah dah lama tiada..... anak yatim piatu saya ni...Tapi, bila direnungkan, itulah kehidupan. Yang hidup pasti pergi. Kalau saya, anak yatim piatu ini menjadi anak yang soleh, penuh dengan amalan dan sentiasa mendoakan emak dan ayah saya...bukankah mereka di sana memperolehi ganjarannya? Kalau saya meratap hiba pagi petang, apa yang mereka dapat???

Namun....ada perkara lain yang membuat saya sedih di kala saya mendengar jerit pekik anak-anak dan anak-anak saudara saya bermain bunga api dan memasang pelita.

Saya sedih melihat orang gaji saudara terdekat saya. Sampainya hati 'majikan' itu, sehelai baju mahupun tudung tidak dibelikan... kenapa begitu? Ada tudung yang harganya tak sampai RM10 pun.... hari raya kan setahun sekali saja. Tak pernah ke terfikir yang orang gaji ini juga punya perasaan? Tak pernah ke rasa takut sekiranya Bibik ni angkat tangan dan memohon doa pada Illahi agar ditarik rezeki yang Tuhan beri kepada 'majikan' tersebut? Besar benar ke dosa si Bibik ini sampai begitu sekali layanan yang diberi?

Bibik saya, Sri, telah bersama kami sejak tahun 2001. Bukan kerana dia susah dan tak mahu balik kampung. Sri dah bina banglo hasil bekerja dengan kami. (Rumah saya besar ni lah gak dari dulu sampai sekarang!) Namun, Sri menyayangi anak-anak saya seperti milik dia sendiri. Srilah penyeri rumah kami. Segala-gala tentang rumah ini dia yang uruskan. Sri makan semeja dengan kami setiap hari, dan menjelang hariraya ini, baju raya Sri lagi banyak dari baju raya saya sendiri....! bagi saya, Sri susah, saya pula sebaliknya. Saya rasa besar hati dapat menggembirakan orang susah, kerana saya pasti Sri akan sentiasa mengangkat tangan memohon Allah memudahkan kehidupan kami sekeluarga....

Janganlah layan orang gaji seperti babu....mereka juga manusia seperti kita, cumanya mereka susah dan kita lebih senang.... Ingatlah: Apa yang kita beri itu yang akan kita dapat.....

Selamat Hariraya Aidilfitri. Maaf zahir batin dari saya dan keluarga: Su, Naha, Nabilla, Najmie, Nabil dan Naufal. Tak lupa, Bibik Sri Nasria Nengsih....

No comments: