Monday, October 8, 2007

Hadiah Hari Raya

Semalam, saya dikejutkan dengan beberapa bungkusan hadiah di atas meja saya di pejabat. Alahai....sebak saya dibuatnya. Selain dari hadiah, kad raya dengan segala kata-kata indah yang tertulis di dalamnya membuat saya begitu terharu. Harapnya saya akan terus menjadi inspirasi anak-anak ini...Harap-harap semangat saya tidak patah dalam menjalankan tugas saya sebagai pendidik dan ibu kepada mereka. Kepada pelajar-pelajar saya khususnya kepada mentee-mentee saya, terimakasih banyak-banyak. Semoga kalian menjadi yang terbaik.

Saya juga telah menukar sejumlah wang di bank untuk mendapat note baru. Saya teruja sebab alhamdulillah, Tuhan memberi rezeki buat kami sekeluarga dan mampu menyediakan duit raya buat anak-anak saudara dan tetamu yang bakal menziarah.

Saya dan suami bercadang untuk mengadakan satu event waktu memberi duit raya. Kira macam cabutan bertuahlah. Kami bercadang menyediakan RM50, RM10, RM5 dan selebihnya RM1. Sesiapa yang berjaya mencabut sampul berisi RM50, mereka yang paling bertuah...begitulah seterusnya.

Namun, dua anak bujang kami tidak setuju dengan rancangan tersebut. Kata Jimie, 'Ma, kalaupun kita ada extra duit, kenapa tak kita simpan je. Mama bagi je duit rayaRM2 sorang. Nanti kalau kita perlukan duit lain kali, bukan ada yang datang tolong kita pun....'

Abey pulak menyambung, ' kita bersederhana je lah Ma. Kita selalu beria-ia bagi kat orang lain, tapi, selalunya bila kita susah, Mama ngan Papa je yang pening kepala nak cari duit...'

Saya terdiam. Anak-anak saya makin matang dalam menilai kaca dan permata. Mereka membaca situasi kami dalam diam.

Saya bangga kerana anak-anak saya semakin dewasa. Mereka telah mengambil tanggungjawab melindungi keluarga. Alhamdulillah.

No comments: