Wednesday, October 31, 2007

MC Hari 03

Pagi-pagi lagi saya dah keluar rumah. Bersama Abey dan Hafiz, kami ke Padang Astaka, PJ untuk menyaksikan perlawanan ragbi MSSS bawah 15. Jimie takut dan teruja.

Cikgu Munir mengerah anak-anak kesayangannya ini bermain sepenuh hati. Lepas menang first game, saya balik. Kemudiannya saya didatangi sekumpulan anak-anak muda, graduan IPTA dalam bidang sains, (bio-teknologi, Chemicak Engineering, dll) yang ingin menjadi technopreneur. Kawan saya yang menghantar mereka kepada saya.

Saya cuba terapkan ke dalam diri mereka ciri-ciri usahawan. Saya cungkil kemahuan dan cita-cita mereka. Saya pastikan mereka sedar kelebihan dan kekurangan mereka. Saya buat mereka berangan dan terbang tinggi membawa impian mereka untuk menjadi usahawan tekno berjaya. Mereka memang budak2 pandai. Mostly dapat straight As dalam SPM. Cumanya, mereka tidak pernah diajar ilmu keusahawanan.

Kemudiannya saya ajar mereka untuk membuat simple business plan. Saya ajar mereka brainstorm untuk dapatkan concept. Saya pecahkan minda mereka untuk berfikir dan melihat dunia sebagai usahawan. Saya ceritakan kisah para sahabat Nabi yang kebanyakannya usahawan, bahkan Nabi sendiri saudagar terbilang. Kerana kekayaan para sahabat ugama Islam dapat berkembang maju.

Esok, mereka akan kembali untuk mula berfikir tentang kos dan keuntungan. Sebelum pulang, saya dapat lihat di wajah mereka kepuasan. Mereka belajar benda baru hari ini. Sesuatu yang tidak pernah mereka explore.... Saya harap mereka berjaya.

Saya tanamkan dalam fikiran mereka... 'Bukankah hidup kita akhirnya harus bahagia????'

Jangan bersedih dengan apa yang kita tiada, kerana kita ada apa yang orang lain tiada....

Alhamdulillah. Saya tidak lagi bosan menghadapi cuti saya...ABo? Dia dah tak peduli pun dengan kehadiran saya...

No comments: