Sunday, October 28, 2007

Sahabat2t Karib

Selasa, 23/10/07, adalah hari bersejarah saya dan kawan-kawan karib saya - Norinta (Ita), Norliza (Chipan), Siti Khadzimah (Adim) dan Siti Norhayati (Dading). Kami bersama sejak tahun 1978, di MGS Klang. Kemudiannya, selain dari Ita, kami yang lain ke TIKL. Selepas SPM, saya, Ita dan Dading ke UiTM, Adim ke UTM dan Chipan ke US.

Sepanjang hampir 30 tahun persahabatan kami,macam2 yang kami lalui. Suka duka....gaduh, rindu, ketawa, nangis.... Kebetulannya saya dan Ita sekampung. Kisah cinta dia dan suaminya ada dalam lipatan diari saya.... Adim melalui pengalaman memilukan. Mahligai yang dibinanya hancur di tengah jalan. Saya saksikan pernikahan dan perceraiannya. Alhamdulillah, dia kembali bahagia sejak bertemu Tuan Hj Aris dan sejak 2003, mereka bersama.

Chipan dan Dading juga punya kisah menarik.... Namun mereka berdua masih lagi Pak Lawak. Apa saja yang keluar dari mulut mereka x pernah serious. Sejak Maghrib, kami bergelak ketawa. Bak kata Dading, dah lama dia x ketawa sampai menangis! Dading punya 6 anak, Chipan dan Adim masing-masing ada 5, saya dan Ita ada 4. Menariknya, suami-suami kami kenal sesama sendiri. Suami saya dan suami Ita budak High School Klang. SuamiChipan dan Dading memang biasa dengan suami saya, begitu juga Abang Aris. ANak-anak enjoy makan aiskrim dan berlari di jalan.

Bermacam kisah yang kami keluarkan. Namun, kami semua sedar 1 perkara.... saya adalah 'point' mereka. Saya x pernah terputus hubungan dengan kesemua mereka, sedangkan mereka berempat sudah lama x berhubungan. Lagi satu, saya tahu kisah kesemua mereka, namun mereka tidak pernah mendengar dari saya cerita2 yang mereka ceritakan kepada saya....Maknanya, rahsia setiap mereka tidak bocor jika saya yang meyimpannya.... Alhamdulillah....

Hampir tengahmalam kami berpisah. Entah bila akan berjumpa lagi. Saya menangis kerana kami berpisah lagi.... Kenapa agaknya saya bersedih? Rasanya masa x akan mengulang kembali kisah lalu. Kami semakin berumur dan macam-macam yang akan berlaku selepas ini....

Terimakasih Ya ALlah kerana kami mampu ketawa bersama lagi....

No comments: