Sunday, June 8, 2008

Pasaran Kerja: Terhad!

Syarikat saya mengambil bahagian dalam Expo Kerjaya 2008 di Kompleks Belia Shah Alam dari Jumaat hingga semalam. Saya sengaja menyibukkan diri saya di sana. Di samping memantau staf2 saya, saya juga ingin belajar benda baru. (Saya dapat 3 hari cuti tahunan extra kerana bekerja padi hari Sabtu dan Ahad! Itu reward!)

Di zaman yang agak sukar ini, persaingan untuk mendapat pekerjaan yang baik amat sengit. Apatah lagi buat fresh graduate. Paling utama, bidang. Saya dapat rasakan peluang lebih banyak bagi seseorang yang berkelulusan IT atau kejuruteraan jika dibandingkan dengan graduan bisnes, ekonomi, akaun atau mungkin sains tulin. Kemudiannya CGPA. Sesiapa yang datang dengan CGPA lebig dari 3.0, peluangnya lebih cerah dari mereka yang hanya 2 lebih.

Tiga hari bersama2 masyarakat Sumber Manusia menyedarkan saya satu perkara: Bagaimana agaknya nasib anak2 nanti? Nak masuk universiti payah, nak lulus universiti pun payah, nak dapat kerja lagi payah!

Buat anak2 dan adik2 di luar sana yang masih mencari pekerjaan, sabarlah. Keadaan sukar ini pernah kami lalui dulu. Nasihat saya, keep our expertise in-tact. Jangan buat sesuatu yang merugikan, contohnya, jika kita ada kelulusan di bidang IT, janganlah ambik saja kerja di bidang yang langsung tiada kena mengena dengan IT.

Bukan memilih kerja, tetapi kita kena pilih bidang. Kenapa? Kita akan tertinggal dan terlepas peluang bekerja dalam bidang yang kita minati jika kita tangkap muat aje. Pengalaman paling diutamakan. Walaupun kita sudah bekerja 2-3 tahun, jika itu bukan bidang kepakaran kita, kita tidak akan diiktiraf. Bahaya jadinya.

1 comment:

Amir Hakimi said...

salam..
bole mintak email x
saya nak tanye ckit tntg pasaran kerja utk IT