Thursday, July 17, 2008

Penghargaan

Anak kecil saya, Abo, yang baru berusia 4 tahun cukup gila dengan rancangan katun. Sepanjang hari dia tengok katun. Yang menariknya, dia jadi pandai dan fasih berbahasa Inggeris hanya dengan menonton katun!

Satu yang paling obvious bila ber-bahasa Inggeris ialah kemampuan meng'ekspres'kan perasaan. Setiap pagi Abo akan memulakan harinya dengan memeluk dan mencium saya sambil mengucapkan, "I love you, Mommy...I love you soooo much!". Dengan si Bibik pun dia akan mulakan hari dengan perkara sama.

Jika dia melihat sesuatu yang cantik, tanpa segan dia akan kata, "Oh...it's soo beautiful!". Jika dia merasa makanan yang dia makan sedap, Abo tidak lokek untuk kata, "Mmmm...this is delicious! I love it". Ayat-ayat seperti "I miss you, Thank You very much, You are great, I am sorry, How are you doing, Can you please..., Can you help me..., Give me your big hug" dan macam2 lagi sentiasa diucapkannya dengan penuh perasaan.

Terfikir saya betapa 'cold'nya bahasa Melayu kita. Tidak...betapa 'sejuk'nya orang Melayu sebenarnya. Jarang sekali kita luahkan perasaan kita terhadap sesuatu yang berlaku. Sering terjadi perkara ini...Berhempas pulas emak masak untuk kita, bila dapat makan, bukannya kita expresskan sepenuh hati yang 'sedapnya...sayang mak...!", tapi, "nape mak tak masak lauk....bla bla bla". Atau mungkin "yang ni tak berapa masin la mak...". Peluk mak? Jarang sekali rasanya kita peluk mak dan kata ,"Sayang mak...". Agaknya kalau kita buat mak pun terkezut..."Dah buang tebiat agaknya?". Tapi, andainya kita selalu buat sepertimana Abo buat pada saya, sebagai emak, saya sentiasa rasa terharu bila dia peluk cium dan katakan yang dia sayang saya...Bila mak dah pergi, baru sibuk nak kata, "Rindunya nak peluk mak...Rindunya nak rasa mak masak" Masa mak ada, mak bebel sikit kita dah herot-herotkan mulut...hehehe...saya tengah mengata diri saya sendiri!

Itu antara anak dan emak. Antara suami dan isteri...ah...lagi haru. Penatla si isteri habiskan masa bersolek untuk suami, toleh pun tidak. Sering terdengar suami kata.."kenapa awak ni?". Padahalnya dalam hati kata "cantik bini aku", tapi langsung tak nak luahkan. Masaklah apa pun, suami tau suap je masuk mulut. Dah le pinggan pun tak nak ambik, lepas makan, bangkit je basuh tangan. Basuh pinggan? Haram... Nak kata 'it's delicious!', jauhhh...Nak kata 'thank you Darling...' mungkin pada 3 bulan pertama perkahwinan. Masaklah si isteri sampai berbau masam berpeluh, yang diingat bau masam, yang disebut, 'tak cukup garam'. Atau yang lebih menyakitkan, diam langsung...Makan, pastu sambung baca suratkhabar...Typical lelaki Melayu? Gamaknya. Tak caya, tengokla drama Melayu.

Entah kenapa kita ni selalunya jadi 'picky'. Atau 'finding fault'. Yang kita ingat dan nampak sangat ialah apa yang tidak dibuat atau apa yang tiada. Susah sangat ke nak beri penghargaan? Mahal sangat ke modal untuk kata, "Mmmmm...I love you' atau 'I'm sorry'...(To say Sorry is always the hardest thing to do....especially to Malay man!)

Agaknya, bila dah tiada emak atau isteri atau kakak atau adik atau sesiapa saja yang jadi 'assistant' kita, barulah kita kata, "How I wish she is still here with me...". Mulalah menyesal kerana tidak pernah cuba memberi penghargaan kepada apa yang setiap hari dilakukan. Tak mahal mana pun sebenarnya...sesen duit pun tak yah keluar... untuk memberi kata-kata penghargaan dan 'a big big hug...'. .

Try it! Express your feeling. You'll feel relieve...and I bet, You'll love it...

3 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

cite yg best leh dan memang kene ngan saya bile pikir mmg betoi sedihnya rasa cam skang nie nk peluk je MAK........

LotsOfLove said...

mm.. Its real life..