Sunday, March 6, 2011

Jejak Kasih

Selesai pembentangan kertas kerja di sebuah kementerian di Putrajaya, saya bergegas untuk bertemu dan makan tengahari dengan rakan sekelas dan sebilik sewaktu di universiti dulu. Namanya Norly.

Saya menanti Norly di depan Masjid Putra yang tersergam indah. Norly bertugas di Jabatan Perdana Menteri. Kami amat gembira dapat peluang bertemu kembali selepas sekian lama terpisah.

Norly masih lagi seorang yang sentiasa merendah diri, biarpun kedudukannya dalam kerajaan amatlah tinggi. Saya teruja mendengar ceritanya....sebulan sekali bermesyuarat dengan PM...dan macam-macamlah lagi.

Norly teruja mendengar kisah perjalanan haji saya. Beliau terlalu ingin untuk cepat ke sana, namun ada beberapa sebab yang membuatkan beliau terpaksa menunggu setahun dua lagi. Saya tersenyum ketika Norly berkata, "Su, isteri kawan kita, Prof Kamil hari-hari doakan supaya Allah bukakan hati suami dia untuk pergi haji kan?" Mudah-mudahan Allah mudahkan urusan Norly untuk menunaikan haji secepat mungkin.

Norly juga teruja mendengar kisah anak-anak saya. "Tak lama lagi ko mesti dapat menantu kan Su?" Hahahaha...kalaulah anak saya dengar, pasti mereka juga ketawa besar....

Bagi Norly, saya sentiasa mendahului kawan-kawan...kawin awal, dapat anak awal...dan dalam pada anak kawan-kawan masih di sekolah menengah, anak saya sudah mendapat diploma dari universiti.

Insyaallah jika ada rezeki dan jodoh anak saya sampai cepat, saya akan terima menantu pula tidak lama lagi...hihihi...Saya rasa kelakar sambil tersenyum sendirian tatkala memandu pulang ke pejabat....bermenantu dan bercucu? Alamak....

Saya doakan Norly berjaya dalam kerjayanya. Rasanya setahun dua lagi beliau akan mendapat anugerah Datuk dan mengepalai sebuah kementerian.

Bila terkenang masa lalu....saya terharu. Norly murah dengan ketawa. Ayat skema Norly...."Ala....aku langsung tak tau macammana nak buat soalan ni...Aku tiru ko punya boleh?"

Antara saya, Norly, Ruziah dan Nora...rasanya Norly paling berjaya dari segi kerjaya kini. Tahniah Norly...aku tabik spring kat ko....

Yang paling menarik...Norly masih lagi keluarkan ayat skema sewaktu kami makan tadi...."ala...aku ni bukan pandai Su...Nasib aku je baik....". Saya tersenyum.

1 comment:

Ahmad Azhar Wagiran said...

yang pandai kadang2 banyak akal. tu yang masalah tu ha ha ha