Sunday, October 30, 2011

Menjengah ke Seberang


Pemandangan dari atas Tugu MONAS - Jakarta yang pesat


Sesekali berdua



Anak-anak pasti cemburu


MONAS - Puncak menara ini disaluti dengan emas tulin.


Di Lapangan Terbang Soekarno-Hatta, Jakarta


Kawah gunung berapi di Tangkuban Perahu


Bukti dah sampai ke Tangkuban Perahu


Tangkuban Perahu - sebuah kawah yang begitu besar


Ana mengadap pinggan kosong - kekenyangan makan Nasi Padang

Satu hari di bulan puasa yang lalu, saya terima panggilan dari seorang rakan:"Suria, hang dah pernah ke Bandung? Aku nak ajak hang gi shopping la..."

Saya memang belum pernah menjejakkan kaki ke tanah seberang, walaupun banyak negara lain telah saya jelajahi. Bershopping hingga ke Bandung? Agak kelakar untuk saya yang bukan seorang 'shopaholic".

Ana, rakan saya ini, rajin mem'browse' internet. Akhirnya dia berjaya mendapatkan tambang murah - terimakasihlah pada Air Asia. Setelah lebih 3 bulan menunggu, minggu lepas kami berpeluang menjelajah Jakarta-Bandung-Jakarta. Kami pergi berempat - kata budak-budak sekarang, double date. Iyalah tu.

Selain dari pertama kali ke Indonesia, itulah pertama kali kami tidur di lapanganterbang - Di Bandara Soekarno-Hatta. Penerbangan kami terlewat lebih dua jam. Kami tiba awal pagi. Tidak mahu membuang duit, kami putuskan untuk menunggu hari siang di atas pangkin yang tersedia di dalam lapanganterbang. Mulanya rasa pelik, tapi bila lihat bukan hanya kami yang mengambil tempat di situ, kami pun melabuhkan badan...dan apa lagi, zzzzzz lah kami. Terasa baru sebentar kami tidur, terdengar bunyi pengumuman penerbangan...terperanjat kami. Jam baru pukul 4....kami membersihkan diri mana yang patut dan mencari musolla berhampiran. Oh...sudah subuh rupanya!

Kami menaiki bas ekspres ke Bandung seawal pukul 8 pagi. Jalan yang macet dan cuaca redup tidak mengganggu tidur kami yang lena.... Sedar sedar kami sudahpun memasuki kota Bandung. Selepas merehatkan badan (Boss dan Che Li sempat bersolat Jumaat di Masjid Al-Ukhwah, di tengah kota), kami mengisi perut dengan makanan sunda - Nasi Liwet. Sedap juga makanannya, cuma ia agak asing dengan tekak kami.

Kemudian, bermulalah episod bershopping. Suhana dan Rosli memang pasangan sehati sejiwa. Cara mereka membelek barangan yang mahu dibeli amat mengagumkan. Di mana mahu bershopping di sini? Carilah branded jeans di Toko 3, dan pakaian-pakaian berjenama di Factory Outlets yang mewah-mewah di Jalan Dago. Sepanjang jalan dipenuhi dengan butik-butik yang cantik-cantik. Saya dan Boss berpisah dengan Ana dan Rosli. Kami keluar dan masuk ke hampir kesemua butik yang ada, dan berjalan kaki pulang ke hotel sekitar jam 730 malam tanpa membeli apa-apa....manakala mereka berdua mengetuk pintu bilik kami pada pukul 1030 malam, mengajak kami makan malam dan melayan kuaci! Indah sungguh situasi itu bila diingat...

Keesokan paginya, kami sempat berjemaah Subuh di masjid Al-Ukhwah sebelum dibawa Pak Supir ke Tangkuban Perahu. SUbhanallah, indahnya pemandangan. Saya dan Boss sempat mendapatkan taklimat di pejabat pelancungan yang ada di situ. Angin sejuk yang mengiringi kami di puncak gunung terasa amat nyaman. Sambil menunggu Ana dan Rosli, kami mengisi perut dengan tahu goreng, tempe goreng dan jemput-jemput jagung. Makan panas-panas, sedap sungguh. (Sebelum membeli, saya tanya Boss "Ana pesan jangan makan makanan atas ni. Takut sakit perut, Ok tak kalau kita makan ni?" Boss jawab, "Baca Bismillah. Insyaallah tak ada apa-apa.". Alhamdulillah,
kami tidak sakit perut...)

Kami kemudian menjelajah Pasar Baru Bandung. Baru saya tahu di mana pekedai-pekedai membeli barang jualan hariraya tempohari.... Sekali lagi, kami hanya membelek - Touch and Go. Seawal jam 5 petang, kami bertolak ke Jakarta.

Perjalanan panjang nan membosankan (hanya gelap gelita yang kelihatan) mendorong Boss untuk meneruskan tidurnya. Rosli setia menemani Pak Supir bersembang. Saya dan Ana sekejap tertidur, sekejap terjaga. Kami tiba di hotel hampir pukul 10 malam. Sedar tak sedar, handphone berbunyi pukul 300 pagi. Kami menaiki bajaj pada pukul 345 pagi untuk bersolat subuh di Masjid Istiqlal, antara 5 masjid terbesar di dunia.

Subhanallah, memang besar dan tersergam masjid ini. Suara merdu Pak Imam meruntun jiwa. Ramai jemaah yang datang dari luar Jakarta. Anak-anak muda di sana sini. Bangga melihat begitu ramai umat Muhammad membanjiri masjid biarpun ianya hari Ahad. Berdepan dengan

Masjid ini ialah Gereja yang lebih kurang sama besarnya dengan masjid. Allah hu akbar! Kuatkanlah semangat juang dan hati umat Islam di Jakarta ini. Jauhi mereka dari tipu daya syaitan dan manusia yang amat memusuhi Islam.

Kami teruskan jelajah Jakarta kami dengan menaiki Angkutan Kota ke Tanah Abang. Shoppers' Paradise la kata orang putih tu. Kemudian kami ke Pasar Pagi Mangga Dua pula. Shopping jugak! Saya mengalah akhirnya kepada kepenatan. Lebih sejam kami biarkan Suhana menyudahkan shoppingnya. Selepas pulang ke bilik dan menikmati makan malam, Ana dan Rosli menyambung shopping mereka di Pasar Malam pula....sedang kami berdua lena diulit mimpi...

Keesokan paginya, selepas berkesempatan menunaikan solat subuh sekali lagi di Masjid Istiqlal (kali ini Ana dan Rosli turut serta - kami berempat menaiki satu bajaj), kami ditemani Mas Erwan, anak muda yang peramah dan kelakar, mengunjungi Monumen Nasional (MONAS). Indahnya pemandangan kotaraya Jakarta yang padat dan pesat. Dari MONAS, kami menuju ke Jakarta Timur. Perjalanan lancar sambil dipenuhi gelak ketawa kami mendengar dongeng Mas Erwan seolah-olah melupakan kesesakan lalulintas. Kami sudahi lawatan bersejarah kami dengan menikmati makan tengahari di Wong Solo yang cukup enak makanannya, terutama sekali Ayam Penyet.... (Lain rasanya dengan yang banyak dijual di Malaysia...). Makanan yang enak di sini menyingkirkan rasa jemu dengan Nasi Padang - selepas berkali-kali kami menjamah juadah tersebut. Ana yang pada awalnya amat teruja dengan gulai kikil, akhirnya berkata "Setahun lagi baru aku makan Nasi Padang....!

Kami pulang ke tanahair membawa bersama kenangan manis yang akan segar terpahat dalam ingatan. Sesungguhnya ia adalah satu percutian romantik buat pasangan-pasangan veteran ini. Ia mengeratkan silaturrahim antara kami berempat dan pastinya ia menambah baja kepada kasih sayang yang tersemai antara kami berdua. Alhamdulillah....

2 comments:

Dal said...

Salam k su. lama x menjengah ke sini. mcm2 story dpt. hehe...gi jakarta bandung mmg best. Klu boleh nak pegi selalu. Byk tmpt peranginan kan? Shopping lagi...Rasa stay seminggu pun x cukup. Tp, siap le lepas tu..selsema...

Suria Klang said...

Dell...gi jalan memangla best kalau ada ongkosnya...hihi....mmg rasa nak terbang lagi...kalau boleh lagi kerap...mana pulak nak cekau duit nanti?