Wednesday, October 31, 2007

MC Hari 04

Pagi-pagi lagi saya dah mula bercerita... tentang ekonomi dunia dan bla bla bla... Saintis2 depan saya ni macam faham je.... Konsep perniagaan mereka dah sedia. Marketing plan pun dah ada. Saya terangkan pula tentang financial plan. ALhamdulillah, anak2 ni cerdik2 belaka. Cepat saja faham apa yang diajar. Sekejap itu juga mereka beritahu saya rancangan mereka... nak usahakan ladang herba rupanya. Nak buka spa, keluarkan produk seperti essential oil, cosmetic, makanan, supplements, dan pelbagai lagi. Saya jadi teruja... nak buat jugak!!!

Saya mula merangka bisnes plan saya sendiri... Nak tanam...serai? Halia? Mas cotek? Misai kucing? Pegaga? Kacip fatimah? Banyaknya benda yang boleh dibuat!!!! Saya dah lama tau tentang herba dan bio-teknologi ni, tapi saya tak ambil peduli. Dengan sedikit assumption dan reading, saya dapati, dengan modal RM50,000, dan sewa 5 ekar tanah, kalau kita tanam serai makan, dalam tempoh 6 bulan selepas tanaman, kita boleh dapat jualan sebanyak RM68,000! Harga jualan serai ialah RM0.80/kg. Output/ekar ialah 17,000 kg....Setiap enam bulan kita boleh dapat wang sebanyak itu. Setahun = RM136,000. Untung bersih = RM45,000, year 2 onwards. Wah...banyak tuh! Sama je ngan gaji lecturer... hehe...Tapi, mampu ke saya???? Angan2 lebih saya ni... Semuanya nak. Hari tu berangan nak ternak lintah. La ni nak tanam herba. Pegang cangkul pun tak pernah....

Jimie tewas di pusingan separuh akhir Ragbi MSSS Bawah 15. Pasukannya tiada teamwork. Masing2 nak jadi star. Tak pe lah. Ini bukan game individu. Ada rezeki nak jadi state player, jadi lah... Kalau tak pun, tahun depan masih ada.

Saya semakin seronok mengharungi MC saya. Ada lebih sepuluh hari lagi. Itupun, mungkin disambung lagi sebab proses pemulihan ambil masa at least 6 minggu. Sesekali rasa ngilu dan sakit menyucuk2. Asyik makan painkiller. Kalau tak memang tak tahan. Tapi, yang nyata, saya gembira dan tidak lagi bosan. Hari2 ada yang datang menziarah, so, adalah kawan nak menyembang...

4 comments:

Anonymous said...

wah..mcm2 rancangan masa depan..hehhehe..angah disini sihat2 je..skrg ni dh nak masuk 7 bln..perut pun dh makin kembang,tak larat jer rasanya..hehhe..mak su jgn byk gerak sgt tau,kaki tu kan baru nak baik..nanti makin sakit lak..k..take care..

Suria Klang said...

angan2 mat jenin ngah.... masa ni je berkobar2, jap lagi sejuk la semangat maksu ni....angah jaga diri dan baby ye?

Dal said...

Ya allah...kak su...Macamana boleh patah kaki...? semoga cepat sembuh...berapa hari dpt mc? hmm...takpela..boleh rehat di rumah...take care...saya ada exam mlm ni...doakan ye?

Suria Klang said...

Good Luck Dell!!! Nak jadi cerita kakiku patah... MC 15 hari....all d best!